Alla inlägg under januari 2009

Av Becca - 11 januari 2009 22:17

Hej kamrater! jag sitter just nu iförd en morgonrock... ruffsigt hår och ett par varma strumpor. Brevid mig på mitt skrivbord står en kopp oboy, den ska dock inom två till tre minuter bytas ut mot en kopp grönt te.


Jag har inte skrivit mycket i helgen, det för att jag inte orkat eller brytt mig. Jag har haft annat att pyssla med.


Jag har umgåtts med Mätild och Sänni, även med Amanda och Joao. Jag kom nyss hem från just Joao. Han är en mysig man. En sådan man vill krama på. En sådan som får mig att le och känna lycka i hela kroppen bara av att han ler mot mig. En sådan fin man är han. Men nu är jag ensam. Eller ja jag har ju min mamma, men hon sover för tillfället.


Idag har jag även varit på stan med Nathis, mycket länge sedan vi umgicks, men mycket trevligt att återse henne. Vi måste umgås med tokfia! <3


Jag kom även på att jag vill klippa mig, rätt så rejält. Till axlarna typ. Jag vill! jag vill! NU! jag tror jag ska sattsa på det faktus.


Men nu blire te, sedan kudden.


Good night, sleep tight, don't let the bedbox bite!



Av Becca - 7 januari 2009 21:14

Jag blir frustrerad och väldigt ledsen. Själv är jag en männsika som är öppen för alla människor, no matter hudfärg, religion eller sexuell läggning, så länge personen är trevlig och vi fungerar tillsammans. Om vi nu inte fungerar tillsammans men personen fortfarande är trevlig, då ser jag ingen anledning att dömma, jag kanske inte älskar, men jag respekterar.


Det jag tror man tar förgivet som vit svensk i Sverige, det är friheten och att inte behöva möta kommentarer från lite vart som helst angående din hudfärg eller religion, enbart för att den är annorlunda än majoriteten av befolkningens religion eller hudfärg i Sverige.


Vi lever våra liv, vi går på gatorna, går på bio, på restauranger och så vidare utan att behöva känna att vi egentligen inte passar in, och att kanske över 40 % av befolkningen i det landet jag bor i, inte tycker att JAG passar in heller.


Jag passar in, jag är vit, jag är svensk, jag är född "kristen", det är familjärt och därför accepterat i vårat land.


Det är människor som har så många fördommar, och slänger ur sig saker utan att tänka efter, det är dom jag mår dåligt av. Vissa kanske inte menar allt dom säger, eller så kommer det ut på fel sätt. Dock kan det såra, så otroligt mycket.


Jag kan inte påstå att någon har hoppat på mig för att jag är svensk, vit och född "kristen". Men eftersom jag är öppen mot alla slags människor så har jag lärt känna lite vem som helst. Dom har olika religioner, många av dom har flytt från sina hemländer just från krig. Endel har fortfarande halva sin familj i sitt hemland som krigar. Endel har inte träffat sin pappa på över 6 år och har ingen aning vem han är, om han lever eller är sedan länge död.


Endel är också familjer från ett land, som flytt från krig, men bor i Sverige och gör allt för att bli just accepterade. Även om många som mig kanske inte förstår det, så sitter fördommarna inte långt inne när man börjar diskutera.


Självklart finns det dåliga människor av alla världens hudfärger, av alla världens religioner och så vidare. Men jag tror inte att religionen och hudfärgen är vad som gjort dom hemska. Det handlar om uppväxten, och en religion kan tolkas på många sätt beroende på vart du är uppväxt.


Så snälla kan ni som tror att ni känner alla människor, tror att ni vet vad dom sysslar med på fritiden enbart för att dom är invandrare, snälla ni, lär känna personer innan ni dömmer.


Något jag har lärt mig är att det finns så många människor som är rasister, nasister och så vidare, det sårar. Kanske stärks min känslighet för rasism och nasism just för att jag har en person väldigt varmt om hjärtat, som inte är svensk, som inte bott här hela sitt liv, som inte är kristen och så vidare.


Men det gör inte honom till en dålig person, och hade inte jag lärt känna honom, och haft så strikta åsikter om människor som inte är som jag, då hade jag kanske tagit honom för en bankrånare, mördare, tjuv, kvinnomisshandlare och allt var det finns för fördommar där ute.


Men jag är och kommer alltid vara öppen för allt och alla som behandlar mig bra och som jag trivs med att ha i mitt liv. Jag kommer aldrig dömma folk efter religion, hudfärg eller sexuell läggning. Jag dömmer folk efter att jag lärt känna dom, jag dömmer dom efter deras personlighet.


Det borde fler människor göra. Tänk till nästa gång.

Av Becca - 7 januari 2009 20:45

Jag kunde inte motstå, det är för gott, jag vet ju hur gott det är. Jag kunde bara inte gå förbi skafferiet en gång till utan att ta nudel paketet, koka upp vatten och sedan bara vräka i mig den underbara skräpmaten. Det kanske är skit för min kropp. Men jag ville ha.


Så det blev nudlar tillslut.


I fall ni ville vetaaa...

Av Becca - 7 januari 2009 19:28

Jag åt middag för ca två timmar sedan, ändå så känner jag mig otroligt sugen på nudlar med kycklingsmak. Varför?



Av Becca - 7 januari 2009 17:49

Ja vänner! Idag var jag hos mr tandläkare, det var ju trevligt. Varför var detta så underbart och trevligt? JO mina tandläkare bestämmer sig för att sätta in gummisnoddar i min tandställning. Det betyder att tänderna ska flyttas snabbare. Tänder som flyttas = ont i huvudet och munnen. Tänder som flyttas snabbt = ont i huvudet och munnen x 100. Vad mysigt!


Det positiva är dock att ju fortare dom flyttas ju fortare blir allt klart och redo att tas av.


Besides that så var det första dagen på skolan idag. Den var helt okej. Att den inleddes med en danslektion var dock inte lika mysigt, beroende på att jag sovit 3 timmar inatt och är förkyld. Aja det gick, och jag fick även G på matteprovet! pust, gud vad skönt. ( det var ett G prov i matte B )


Nu ska jag gå och tycka lite synd om mig själv och mitt onda huvud. Vill även lite random påpeka att det är otroligt kul att se på Per Mobergs mat program. Lite kramar till honom för det.


Signing out.

Av Becca - 7 januari 2009 06:47

Utan dig är jag bara slut och jag kan inte sluta längta

Av Becca - 6 januari 2009 20:59

Jag är så effin trött på alla människor som skyltar med någonting dom egentligen inte är. Det tyder på osäkerhet. Och osäkerhet tyr sig till självsäkerhet. Den självsäkra i det här vet om att den andra är osäker och kan därför utnyttja detta. Det här konceptet mår jag dåligt av.


Det är synd, mycket synd, att det finns folk som håller på såhär. Men jag blir så leds på alla dessa osäkra människor som vill rama in sig själva i guldram utan att ta tag i det riktiga problemet. Varför är du osäker?


Jag brukade vara osäker, jag var rädd, men det är andra tider nu. Jag insåg varför jag var just så osöker och vad jag var rädd för.


Sedan är det bara att bestämma sig, utmana dig själv, möt det du är rädd för, eller så står du och stampar på samma ställe hela tiden. Problemet då är bara att din osäkerhet kommer alltid att skina igenom, när vad du egentligen förtjänar är ditt riktiga du.


Jag tycker det är synd att inte alla våga möta sina rädslor. Jag har mött endel, men har många kvar. Dock vet jag att för varje gång jag övervinner en rädsla så växer jag som person.


Så ta inga genvägar, det kommer aldrig ge dig din dröm. Inte på det viset du ville ha den i alla fall.


Vet du vad du vill, vet du hur du ska nå dit? Dåså börja kämpa, för man lär sig av sina misstag. Det gör man verkligen.



Presentation

Omröstning

känner du mig?
 Ja
 Nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards